ADS
ADS
ADS
Rovinietele vor fi mai scumpe, în funcție de noxele emanate de mașini
STIRI
Published on 14/10/2022

Dincolo de prețul tot mai mare al combustibilului, șoferii din România vor fi nevoiți să scoată bani mai mulți din buzunar și pentru roviniete. Acestea vor include taxe pentru poluare în funcție de vechimea mașinii. România și-a asumat prin PNRR să facă acest lucru, iar măsura va intra în vigoare până la jumătatea anului viitor.

Noi taxe pentru toți șoferii din România

Dacă ești conducător auto, trebuie să ai portofelul pregătit pentru noi „șocuri” financiare. Șoferii vor fi obligați să plătească roviniete mai scumpe care includ taxe pentru poluare în funcție de vechimea mașinii, informează digi24.ro.

Transportatorii de mărfuri ori de persoane care conduc vehicule ce depășesc 3,5 tone vor plăti taxă pentru fiecare kilometru de șosea parcurs. Așa arată proiectul asumat de PNRR prin care Uniunea Europeană finanțează șantierele de autostradă din țară. Sistemul de taxare unic la nivelul Uniunii trebuie introdus până la jumătatea anului viitor.

Pe cei 16.000 de km de drumuri naționale si autostrăzi administrate de CNAIR directiva europeană propune ca șoferii să plătească taxe de poluare în funcție de noxele emanate. Camioanele și autocarele care depășesc 3,5 tone vor plăti taxa pe kilometru de șosea parcurs, iar banii vor fi folosiți pentru reabilitarea drumurilor.

Se scumpesc rovinietele, care este criteriul din spate

Peste patru milioane de mașini din țară au peste 10 ani vechime, arată cele mai recente date ale parcului auto. Astfel, România se clasează pe locul doi în topul țărilor cu cele mai vechi mașini din Uniunea Europeană.

La ora actuală, conducătorii auto trebuie să plătească, luând în calcul rovinieta pentru un an, aproximativ 128 de lei pentru autoturismele din categoria A, 475 de lei, pentru vehicule de transport marfă cu MTMA (masă totală maxim autorizată) între 0 și 3,5 tone, 1.580 de lei, pentru vehicule de transport marfă cu MTMA  între 3,5 și 7,5 tone, 2.770 de lei, pentru vehicule de transport marfă cu MTMA între 7,5 și 12 tone, 1.580 de lei, pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) și maxim 23 de locuri pe scaune și 2.770 de lei, pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul).

Și-n București, de anul viitor, mașinile care sunt factori de poluare în București vor fi taxate în plus. În rândul mașinilor pentru care va fi utilă o taxă se numără maşinile diesel, dar şi cele pe benzină sau GPL, cu o normă de poluare mai veche, începând de la cele non-euro, până la EURO 4, în cazul vehiculelor diesel de peste 2 tone.

Și motocicletele vor fi luate în calcul. Însă an de an, până în 2028, și mașinile euro 2, 3, 4, 5 sau orice tip de vehicul cu motor Diesel vor urma pe lista restricțiilor drastice.

În București, conform noului act normativ, șoferii care conduc o mașină non-Euro sau care are o normă de poluare Euro 1, Euro 2 vor fi nevoiți să plătească zilnic 20 de lei ca să poată circula pe străzile Capitalei. Taxa pentru trei zile urcă la 55 de lei, în timp ce tariful pentru o săptămână va trece lejer de 120 de lei.

Vor fi și abonamente. Cele pe o lună vor trece de 500 de lei, iar cele pe un an se apropie de 6000 de lei. Astfel de taxe vor plăti și șoferii mașinilor care nu sunt înregistrate sau înmatriculate în București, dar care vor circula în anumite zone importante din Capitală.

Sursa:Impact.ro

 

Comments