ADS
ADS
ADS
România accelerează proiectele de infrastructură rutieră: peste 1.280 km de drumuri rapide sunt în exploatare, iar ținta pentru 2026 depășește 1.650 km
By Administrator
Published on 02/12/2025 08:51
STIRI

România dispune în prezent de 1.280 de kilometri de autostradă și drumuri expres, în timp ce alți peste 800 de kilometri se află în execuție, iar aproximativ 500 de kilometri sunt în fază de proiectare, a declarat, marți, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Cristian Șologon. Dacă termenele contractuale vor fi menținute, anul 2026 ar putea marca finalizarea a 302 kilometri noi de drumuri rapide, potrivit unei analize publicate de platforma 130km.ro.

Printre proiectele majore aflate în planul de inaugurare până în 2026 se numără Centura București Nord – A0, cu sectoarele DJ601–DN1 (17,50 km), Afumați–Cernica (6,30 km) și DN3 Cernica–A2 (4,47 km). Un avans semnificativ este așteptat și pe Autostrada Moldovei A7, unde secțiunile Focșani–Bacău (Lotul 2 – 38,78 km și Lotul 3 – 21,52 km) și Bacău–Pașcani (Loturile 1, 2 și 3 însumând peste 77 km) sunt programate pentru finalizare, notează StirileProTV.

Pe Autostrada Transilvania A3, lucrările planificate includ sectoarele Suplacu de Bârgău–Borș, respectiv loturile 3C1 (26,35 km), 3A2 (13,60 km plus 3,20 km de viaducte), 3B1 (13,26 km) și 3B2 (12,24 km). Alte proiecte importante sunt A1 Lugoj–Deva Lotul 2 (13,52 km) și segmentele Autostrăzii Unirii A8 – Leghin–Târgu Neamț (29,91 km), Târgu Mureș–Miercurea Nirajului (24,40 km) și podul de la Ungheni (1,10 km).

Lotul 3 Pietroasele–Buzău de pe Autostrada A7, inaugurat în preajma Zilei Naționale

Unul dintre cele mai recente obiective finalizate este Lotul 3 Pietroasele–Buzău (13,9 km), parte a Autostrăzii Moldovei A7, inaugurat înainte de 1 Decembrie. Lucrările, derulate de asocierea Nurol Inșaat Ve Ticaret și Makyol Inșaat, au început în martie 2024 și au o valoare contractuală de peste 1 miliard de lei, finanțarea fiind asigurată prin PNRR.

Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat cu ocazia inaugurării că acest tronson poate fi considerat o „legătură simbolică” între Muntenia și Moldova, într-o perioadă cu puternică încărcătură pentru români.

Progrese rapide pe Autostrada Sibiu–Pitești. Un tronson ar putea fi inaugurat înainte de termen

Lucrările la Autostrada Sibiu–Pitești continuă într-un ritm accelerat pe tronsonul Curtea de Argeș–Tigveni, unde 550 de muncitori și 170 de utilaje sunt mobilizate pe șantier. Constructorul a ajuns la un stadiu fizic de 85%, iar cei 9,8 kilometri ar putea fi deschiși circulației în 2025, cu câteva luni mai devreme decât termenul stabilit.

Tunelul Momaia, cea mai dificilă lucrare de pe acest segment, are deja realizată structura de rezistență în ambele galerii, iar în prezent se montează sistemele de siguranță. Este pentru prima dată când un tunel rutier din România va avea beton special turnat direct pe carosabil, în locul asfaltului, pentru a asigura o durabilitate sporită.

Pe celelalte două loturi ale Autostrăzii Sibiu–Pitești, progresul este mai lent, fiind înregistrate întârzieri din cauza procedurilor de mediu și a complexității viaductelor. „Sperăm că în 2028 va fi finalizată, dar luăm în calcul anumite întârzieri din cauza problemelor tehnice”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Noi contracte pentru Autostrada Unirii (A8): aproape 6 miliarde de lei pentru 47 de kilometri

Compania Națională de Investiții Rutiere a semnat două contracte majore pentru încă 47 de kilometri din Autostrada Unirii A8, între Sărățeni–Joseni (32,4 km) și Joseni–Ditrău (14,4 km). Valoarea totală se apropie de 6 miliarde de lei, finanțarea provenind din fonduri europene nerambursabile și de la bugetul de stat.

Lotul 1C Sărățeni–Joseni include 39 de poduri, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și două ecoducte. Aproape jumătate din lungimea totală este reprezentată de pasaje și tuneluri, ceea ce face din acest sector unul dintre cele mai complexe din România. Durata contractului este de 54 de luni.

Deși contractele pentru toate secțiunile dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț au fost semnate, lipsa unei finanțări sigure pentru anumite tronsoane și eliminarea unor segmente din PNRR ar putea împinge finalizarea completă a A8 după anul 2030.

Dacă ritmul actual de lucru va fi menținut, România ar putea depăși 1.650 de kilometri de drumuri rapide până la finalul anului 2026, o creștere semnificativă față de situația actuală.

 

Comments