ADS
ADS
ADS
MAI propune modificări majore în legislația rutieră. Ce se schimbă pentru șoferi
By Administrator
Published on 23/11/2025 10:32
STIRI

Ministerul Afacerilor Interne pregătește un pachet amplu de schimbări în Codul Rutier, vizând adaptarea regulilor la traficul actual și eliminarea unor probleme semnalate în practică. Proiectul introduce prevederi noi pentru circulația pe autostrăzi, declararea accidentelor ușoare, recunoașterea permiselor străine și procedura suspendării dreptului de a conduce, informează EVZ.ro.

Documentul propune extinderea interdicțiilor de acces pe autostrăzi și drumuri expres, incluzând de această dată și vehiculele din categoriile B1 și A1. Acestea sunt vehicule ușoare, omologate la nivel european, care pot fi conduse de la 16 ani, însă sunt considerate vulnerabile în traficul de mare viteză.

„Sunt vehicule care pot atinge viteze comparabile cu motocicletele mici, însă pot fi conduse de persoane cu experiență rutieră redusă”, se arată în proiect. Ministerul consideră că masa mică și dimensiunile reduse le expun unui risc ridicat în trafic, unde circulă autovehicule grele, motiv pentru care interdicția de acces pe autostrăzi și drumuri expres devine totală.

Schimbări apar și în procedura declarării accidentelor cu pagube materiale. Dacă polițiștii sunt prezenți la fața locului și întocmesc documentele necesare, șoferii nu vor mai avea obligația de a se prezenta la secția de poliție în termen de 24 de ore. În plus, proiectul introduce posibilitatea declarării accidentului prin mijloace electronice, prezentarea fizică urmând să fie necesară doar în situațiile în care polițiștii au nevoie de verificări suplimentare.

O procedură similară este propusă și pentru vehiculele avariate în alte situații decât accidentele rutiere.

Modificări legislative sunt pregătite și pentru recunoașterea permiselor străine. România recunoaște în prezent permisele statelor membre din UE, ale Convenției de la Viena și ale statelor cu care există acorduri bilaterale. Noile precizări clarifică situația statelor care sunt membre numai ale Convenției de la Geneva 1949: pentru acestea, permisul va fi recunoscut doar dacă statul emitent oferă garanții privind standardele de examinare și siguranță rutieră. Ministerul precizează că permisul internațional funcționează doar ca traducere legalizată, nu ca act care obligă automat statul român la recunoaștere.

Proiectul introduce și modificări ale procedurii de suspendare a permisului de conducere. Șoferii cercetați penal, dar ale căror dosare sunt soluționate prin clasare, renunțare la urmărirea penală sau achitare, vor putea solicita suspendarea imediată a permisului, fără a aștepta expirarea dovezii înlocuitoare.

Pentru suspendările aplicate ca urmare a acumulării celor 15 puncte de penalizare, legislația va permite predarea permisului prin împuternicit sau prin curier, nu doar prin prezentare personală. De asemenea, cererea de reducere a perioadei de suspendare va putea fi depusă la Poliția Rutieră din județul de domiciliu sau reședință, nu doar în județul unde a fost comisă fapta. Studenții vor avea posibilitatea de a depune cererea și în localitatea în care locuiesc temporar pe durata studiilor.

Textul mai clarifică atribuțiile procurorilor și ale instanțelor privind menținerea dreptului de a conduce pe perioada cercetării, iar șoferii vor putea solicita restituirea permisului de la orice serviciu rutier din țară, evitând deplasarea la un singur punct din alt județ.

 

Comments