Românii ar putea circula pe autostradă de la București până la Adjud până la sfârșitul acestui an, potrivit ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban. Lucrările pe Autostrada Moldovei (A7) avansează rapid, iar mai multe tronsoane urmează să fie deschise traficului în următoarele săptămâni, notează EVZ.ro.
„Acum două săptămâni am deschis tronsonul Mizil–Pietroasele, iar până la finalul lunii vom da în trafic segmentul Pietroasele–Buzău. Asta înseamnă că vom putea circula de la București până la Focșani pe autostradă. Până la finalul anului, ținta noastră este să ajungem până la Adjud–Răcăciuni”, a declarat ministrul, la Digi24.
Calendarul deschiderilor
Conform estimărilor actuale, până la începutul lunii decembrie va fi deschis segmentul Pietroasele–Buzău, iar în continuarea acestuia, până la final de an, traseul Focșani–Adjud Nord. Astfel, pentru prima dată, se va putea circula aproape continuu pe autostradă între București și Adjud, adică mai mult de jumătate din traseul complet al Autostrăzii Moldovei.
Directorul Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, confirmă progresele, dar atrage atenția că termenele sunt mai prudente decât cele anunțate inițial.
„Ajungem la Focșani în două-trei săptămâni, cel târziu la începutul lui decembrie. De acolo, vom ajunge la Adjud Nord, nu la Răcăciuni, cum s-a discutat inițial. Răcăciuni este cam la jumătatea distanței dintre Adjud și Bacău Sud, și nu cred că se va ajunge acolo anul acesta”, a precizat acesta.
PNRR și noul mecanism de finanțare SAFE
Tronsonul Pașcani–Suceava, aflat deja în licitație, nu mai este finanțat prin PNRR, ci prin programul european SAFE — un mecanism special de sprijin pentru infrastructură. Ministrul Șerban a explicat că discuțiile finale privind alocările financiare se vor încheia „în două-trei săptămâni”.
„Știm clar ce putem acoperi și care este suma rămasă nealocată — undeva la 4-5 miliarde de lei”, a spus acesta.
Totodată, segmentul Suceava–Siret va fi construit la profil de drum expres, decizie menită să reducă durata de execuție și costurile.
„Am decis să realizăm toate cele trei tronsoane la profil de drum expres. În felul acesta, scurtăm durata lucrărilor și optimizăm bugetul”, a adăugat ministrul.
Termenul final: august 2026
Potrivit calendarului PNRR, toate cele șase loturi dintre Focșani și Pașcani trebuie finalizate până în august 2026.
„Pentru ultimul lot, care nu putea fi terminat până în august, am asigurat finanțare prin SAFE. Același mecanism îl aplicăm și pentru cele două loturi de pe A8”, a explicat Ciprian Șerban.
Dacă ritmul actual se menține, până la finalul anului 2025 România va avea prima rută continuă de mare viteză între București și nord-estul țării, o investiție strategică ce marchează un pas major în modernizarea infrastructurii rutiere naționale.