Invitat la podcastul „În banca din spate”, realizat de elevii de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”, ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre structura anului școlar din România, subliniind nevoia unui echilibru între durata cursurilor și perioadele de vacanță, informează RomâniaTV.
Potrivit ministrului, România are, conform standardelor OECD, un număr total mai mic de ore de studiu pe an decât media internațională, însă elevii români petrec zile mai lungi la școală. Această situație este cauzată de calendarul școlar fragmentat, cu mai multe săptămâni de vacanță decât în alte sisteme educaționale.
„Motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD, dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că noi am ales să avem mai multe săptămâni de vacanță”, a explicat ministrul Daniel David.
El a precizat că o eventuală reducere a numărului de ore zilnice ar presupune scurtarea perioadelor de vacanță, pentru a menține echilibrul între volumul de învățare și durata anului școlar:
„Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii, dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una, și alta”, a declarat oficialul.
România, printre țările cu cele mai lungi vacanțe din spațiul OECD
Conform analizei „Cum este organizat anul școlar în țările OCDE?”, realizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, sistemul educațional din România oferă mai puține ore de curs pe an decât media OECD, dar vacanțe mai lungi.
Raportul „Education at a Glance 2023” arată că elevii din ciclul primar acumulează în România aproximativ 3.600 de ore de studiu, iar cei de gimnaziu circa 4.000 de ore, cifre situate sub media internațională. Doar câteva țări din regiune — Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia — înregistrează un volum total mai mic.
În același timp, România se situează printre statele cu cele mai multe săptămâni de vacanță, fiind depășită doar de Letonia, Grecia și Lituania.
Vacanțele lungi accentuează inechitățile școlare
OCDE avertizează că pauzele extinse între semestre pot accentua decalajele educaționale, mai ales în rândul copiilor din medii vulnerabile, care nu dispun de acces la activități educaționale suplimentare.
„Vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale”, se arată în studiu, întrucât unii elevi revin la școală cu pierderi de ritm și cunoștințe comparativ cu colegii lor.
În multe țări, guvernele analizează posibilitatea scurtării vacanței de vară sau a redistribuirii perioadelor libere pe parcursul anului, însă astfel de măsuri se confruntă cu opoziția profesorilor, părinților și elevilor.
Un echilibru fragil între odihnă și învățare
Ministrul Educației consideră că România trebuie să păstreze un echilibru între timpul de studiu și cel de repaus, fără a suprasolicita elevii, dar nici fără a fragmenta excesiv procesul de învățare.
Concluzia specialiștilor OECD este că sistemul românesc se află într-o zonă de echilibru precar: vacanțele numeroase aduc beneficii pe termen scurt, dar, pe termen lung, pot duce la pierderi de performanță și la adâncirea diferențelor dintre elevii din mediul urban și cei din mediul rural.
OCDE recomandă autorităților române reevaluarea structurii anului școlar, pentru a îmbunătăți eficiența orelor de curs, păstrând totodată un echilibru sănătos între școală și viața personală a elevilor.