Un nou proiect legislativ depus în Parlament propune modificări majore pentru piața auto: vehiculele noi sau second-hand aflate în garanție și care prezintă defecte grave ori periculoase vor fi reparate pe cheltuiala vânzătorului, indiferent de natura defecțiunii. Măsura ar urma să se aplice tuturor autovehiculelor acoperite de garanție, fără excepție, notează EVZ.ro.
Potrivit inițiativei legislative, „vehiculul este considerat neconform cu contractul atunci când nu corespunde cerințelor de calitate, siguranță, funcționalitate și performanță pe care consumatorul le poate justifica în mod rezonabil, ținând cont de natura bunului și de declarațiile publice făcute de vânzător, producător sau reprezentantul acestuia.”
Garanția extinsă pentru toate defecțiunile majore
Proiectul elimină posibilitatea dealerilor și producătorilor de a exclude din garanție anumite componente sau situații – precum radiatorul, instalația de climatizare sau pierderile de fluide – și impune ca toate defecțiunile care afectează siguranța rutieră sau buna funcționare a vehiculului să fie remediate gratuit.
Printre sistemele care nu vor mai putea fi excluse de la acoperirea garanției se numără:
- sistemul de frânare (inclusiv pompa, etrierii și conductele);
- sistemul de direcție (coloană, casetă, servodirecție);
- airbagurile și centurile de siguranță;
- șasiul, lonjeroanele și elementele portante;
- circuitul de răcire al motorului și radiatorul;
- instalația de climatizare și etanșeitatea acesteia.
„Orice clauză contractuală prin care se încearcă excluderea acestor defecte din garanție este nulă de drept”, se arată în document.
Legea se aplică și mașinilor la mâna a doua
Responsabilitatea de a acoperi costurile de reparație va reveni vânzătorilor și pentru vehiculele rulate, nu doar pentru cele noi. Conform proiectului, dacă defecțiunea apare în primele 12 luni de la achiziție, se va prezuma că ea exista la momentul predării mașinii, dacă nu se dovedește contrariul printr-o expertiză tehnică.
Amenzi pentru refuzul de a repara
Vânzătorii care refuză să suporte cheltuielile de reparație riscă amenzi între 50.000 și 200.000 de lei, iar în cazul repetării abaterilor, poate fi dispusă suspendarea activității.
Proiectul de lege, care transpune în legislația națională prevederi ale Directivei (UE) 2019/771, urmează să fie dezbătut de Senat și Camera Deputaților, promulgat de Președintele României și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Prin această inițiativă, legiuitorii urmăresc protejarea consumatorilor și creșterea responsabilității dealerilor auto, eliminând practicile prin care anumite defecțiuni esențiale erau excluse din garanție.