Tot mai multe unități de învățământ din România au trecut kendama – celebra jucărie japoneză din lemn – pe lista obiectelor interzise. Motivele invocate de unele inspectorate școlare și directori variază de la „risc de accidentare” până la „distragerea atenției elevilor în timpul orelor”.
Deciziile au generat valuri de nemulțumiri în rândul părinților și specialiștilor în educație, care consideră măsura exagerată și contraproductivă. După ani întregi în care profesorii au încercat să-i îndepărteze pe elevi de ecranele telefoanelor, kendama a reușit să-i readucă la joaca reală, în pauze, unde copiii își exersează răbdarea, coordonarea și spiritul de competiție, notează EVZ.ro.
În unele școli, însă, profesorii au ales să confisce jucăriile, invocând pericolul ca elevii să se lovească.
Specialiștii: „Interzicerea este absurdă”
Expertul în educație Gabi Bartic a criticat deciziile luate de unele școli, ironizând argumentele invocate.
„Serios? Mai rău ca pixurile folosite neadecvat? Mai greu ca un ghiozdan de 15 kile aruncat ca o greutate prin clasă?”, a scris aceasta pe rețelele sociale.
Ea a explicat că adevărata problemă nu este jucăria, ci modul rigid în care școala reacționează la energia copiilor.
„Ne deranjează când fac gălăgie, când spun ‘mă plictisesc’. Ne-am dori niște copii-bibelou, cuminți și tăcuți, perfecți dar inexistenți.”
Bartic a povestit și alte situații absurde: fiului ei i s-a cerut, la o altă școală, să nu mai aducă cubul Rubik pentru că „îi deranja pe colegi”. În contrast, a amintit de o școală unde un profesor, găsindu-i pe elevi jucând poker în pauză, „nu i-a certat, ci s-a așezat lângă ei și le-a explicat regulile, transformând momentul într-o lecție despre probabilități și gândire logică”.
De la jucărie educativă la obiect interzis
Kendama are origini europene, însă a fost perfecționată de japonezi, care i-au dat forma actuală – un mâner din lemn (ken) legat printr-o sfoară de o bilă (tama). În Japonia, aceasta este considerată un instrument de dezvoltare a coordonării, a concentrării și a răbdării, fiind folosită inclusiv în activități educative.
În România, însă, aceeași jucărie a ajuns să fie privită ca o amenințare pentru disciplina școlară. În timp ce în Japonia se organizează competiții oficiale și se premiază performanța la kendama, unele școli românești au ales să o interzică, considerând-o „distractivă în exces”.
Psihologii avertizează că astfel de interdicții transmit mesaje greșite elevilor, care ar trebui încurajați să-și dezvolte abilitățile motorii și sociale prin joc, nu să fie pedepsiți pentru curiozitate.
„Kendama nu e doar o jucărie. Este un exercițiu de autocontrol, coordonare și socializare, iar interzicerea ei în școli arată, din păcate, o lipsă de înțelegere a nevoilor reale ale copiilor”, notează sursa Mediafax.