Noile norme europene privind siguranța rutieră vor aduce schimbări importante pentru șoferii din România, atât pentru cei care urmează să obțină permisul de conducere, cât și pentru cei care suferă de afecțiuni medicale. Măsurile vizează, în special, tinerii începători și persoanele vârstnice, în contextul creșterii numărului de accidente grave în care aceștia au fost implicați.
Potrivit noilor prevederi adoptate de Parlamentul European, examenul pentru obținerea permisului auto va fi mult mai complex. Candidații vor trebui să dovedească nu doar cunoașterea regulilor de circulație, ci și stăpânirea sistemelor moderne de asistență la condus, precum detectarea unghiului mort, sistemele automate de frânare sau menținerea benzii de circulație.
Totodată, adolescenții de 17 ani vor putea obține permisul de conducere, însă numai sub supravegherea unui adult cu experiență. După promovarea examenului, tinerii vor intra într-o perioadă de probă de 24 de luni, în care vor fi sancționați mai sever pentru abateri.
„Categoric trebuie să fie mai prudenţi, când ştiu că ei sunt supravegheaţi doi ani de zile. Faptul că vor primi o amendă mult mai mare decât ceilalţi conducători auto bineînţeles că îi va disciplina”, a declarat Mircea Grigore, specialist în trafic rutier, citat de Observatornews.
Noile reguli vor trebui implementate cel târziu până în anul 2028, ca parte a pachetului european pentru creșterea siguranței rutiere.
Statisticile Poliției Rutiere arată că doar anul trecut, 322 de șoferi începători au fost implicați în accidente grave, soldate cu 97 de decese.
În paralel, Ministerul Afacerilor Interne pregătește un set suplimentar de reguli pentru șoferii cu probleme medicale. Conducătorii auto cu afecțiuni cardiace, neurologice sau de vedere vor trebui să își reînnoiască permisul la șase luni sau un an, după efectuarea unui control medical obligatoriu.
„Scopul acestei măsuri este eliminarea riscului ca o persoană să poată conduce pe drumurile publice după data la care era obligată să efectueze o reevaluare medicală”, a explicat Loredana Pisică, purtătorul de cuvânt al DRPCIV.
Măsurile urmează să fie analizate și adaptate în legislația națională, iar România are termen până în 2028 să implementeze integral noile prevederi europene privind siguranța rutieră și controlul medical periodic al șoferilor.
Potrivit datelor oficiale, peste 4.300 de șoferi figurau anul trecut în evidențele autorităților cu afecțiuni medicale care pot afecta capacitatea de a conduce.