Proiectul de modificare a Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a ajuns în Comisia de buget-finanțe a Parlamentului, urmând să fie analizat și de comisiile de transporturi și juridică, înainte de a intra la vot în plen. Este vorba despre cele mai ample modificări propuse în domeniul RCA de la adoptarea legii actuale, în 2017, informează RomâniaTV.
Asigurătorii ar putea decide din nou despăgubirile
Cea mai controversată schimbare vizează recalibrarea sistemului de despăgubiri, prin revenirea la modelul anterior anului 2017 — când asigurătorii stabileau valoarea daunelor, nu service-urile auto.
După 2017, legea RCA a oferit service-urilor dreptul de a stabili costul reparației, obligând asigurătorii să achite sumele impuse. Noua formă legislativă propune eliminarea acestei prerogative, transformând service-ul într-un simplu „furnizor de servicii”, fără rol decizional în procesul de despăgubire.
Asociațiile service-urilor auto contestă ferm proiectul, avertizând că, în lipsa unei reglementări clare, asigurătorii ar putea plăti sume insuficiente, ceea ce ar duce la falimente în rândul unităților de reparații și ar putea obliga păgubiții să suporte o parte din costurile daunelor.
De cealaltă parte, asigurătorii acuză abuzuri în stabilirea tarifelor de manoperă și a costurilor pentru mașinile la schimb, precizând că instanțele de judecată sunt pline de litigii între cele două părți.
Noua formă legislativă introduce și un termen de 60 de zile pentru contestarea despăgubirilor: dacă persoana păgubită nu notifică obiecții în acest interval, se consideră că a fost integral despăgubită.
Penalizările pentru întârzierea plăților, reduse de șase ori
Proiectul prevede reducerea drastică a sancțiunii aplicate asigurătorilor pentru întârzierea plății despăgubirilor. În prezent, penalizarea este de 0,2% pe zi (aproximativ 72% pe an), una dintre cele mai ridicate din Europa. Aceasta ar urma să scadă la nivelul dobânzii legale penalizatoare, de aproximativ 10,5% pe an.
Măsura, spun inițiatorii, ar putea duce la stabilizarea prețurilor RCA și la reducerea numărului de procese, întrucât „profitul” service-urilor din litigii ar fi semnificativ diminuat.
Mecanism nou de soluționare a disputelor
În situațiile în care păgubiții consideră că despăgubirile stabilite de asigurători sunt prea mici, aceștia se vor putea adresa unei noi structuri din cadrul SAL-FIN (Soluționarea Alternativă a Litigiilor în domeniul Financiar Non-bancar). Noua comisie de soluționare amiabilă va avea competența de a impune decizii obligatorii pentru părți.
Alte noutăți: plată în rate, suspendarea poliței și certificat de daunalitate
Printre celelalte modificări propuse se numără:
- posibilitatea ca toți asigurătorii RCA să ofere plata poliței în rate;
- suspendarea temporară a poliței RCA, la cererea asiguratului;
- introducerea certificatului de daunalitate, care va permite șoferilor fără accidente să beneficieze de tarife mai mici;
- limitarea despăgubirii în regie proprie (plata directă către păgubit) pentru daune de până la 4.000 de lei;
- definirea conflictului de interese pentru service-urile care emit facturi nejustificat de mari.
Plata în rate, obligatorie pentru asigurători
Noua lege impune ca toți asigurătorii RCA să ofere opțiunea de plată în rate, fără a condiționa încheierea poliței de acordarea unui mandat de debitare directă a contului.
Totuși, asigurătorii vor putea refuza încheierea unei polițe cu plata în rate dacă persoana respectivă are restanțe din alte contracte de asigurare.
Proiectul urmează să fie dezbătut în Comisia de transporturi, apoi în Comisia juridică, înainte de a ajunge la votul final în plenul Parlamentului.