Ideea introducerii unui RCA obligatoriu pentru trotinete electrice, legat direct de codul numeric personal, revine în atenția publică, după ce fostul pilot de raliuri Titi Aur a propus o reglementare clară care să responsabilizeze utilizatorii. În același timp, polițiștii cer radare speciale pentru verificarea vitezei trotinetelor, pe fondul numărului tot mai mare de accidente.
În România au loc, potrivit datelor statistice, șapte accidente pe zi în care sunt implicați tineri care folosesc trotinete electrice. Lipsa infrastructurii și a reglementărilor precise face ca acești participanți la trafic să fie expuși zilnic riscurilor majore, notează EVZ.ro.
Titi Aur: „Trotinetiștii trebuie să aibă RCA pe CNP”
„Dacă trotinetele electrice vor fi asigurate, nu vor responsabiliza pe cei de la ghidon neapărat, pe când dacă e pe CNP, te face mai responsabil. Că ai 14-16 ani sau 40 de ani, vrei să mergi cu trotineta îți faci un RCA pentru trotinetă, bicicletă electrică. Dacă faci un accident are cine să plătească, dar să fie obligat în același timp când faci acest RCA să faci un chestionar măcar să știi să mergi pe dreapta, să știi ce înseamnă stop, trecerea de pietoni”, a declarat Titi Aur pentru Observator.
Fostul campion susține că măsura ar crea un sistem similar celui pentru autovehicule, unde comportamentul în trafic influențează costul asigurării, descurajând astfel abaterile.
Uniunea Europeană a impus sistemul încă din 2021
Statele membre ale Uniunii Europene sunt obligate, din 2021, să introducă asigurări obligatorii pentru trotinetele electrice, conform unei directive comunitare. În România, legislația nu a fost încă modificată, iar victimele accidentelor rămân adesea fără despăgubiri, din lipsa unei acoperiri clare a daunelor.
Polițiștii: „Ne-am săturat de debandada trotinetelor în trafic”
Reprezentanții Sindicatului Europol avertizează că lipsa reglementărilor clare generează zilnic probleme în trafic.
„Siguranța rutieră nu e opțională! În timp ce în România apar zilnic incidente tragice în care sunt implicați conducătorii de trotinete sau alte vehicule electrice, în multe țări europene autoritățile au făcut deja un pas important: au achiziționat stații mobile de măsurare a vitezei acestor mijloace de transport”, au transmis sindicaliștii, citați de News.ro.
Aceștia susțin că, în România, verificările tehnice sunt posibile doar prin Registrul Auto Român, printr-o procedură „birocratică și anevoioasă”.
Soluția propusă: radare speciale pentru trotinete
Europol cere ca și România să achiziționeze stații mobile de verificare a vitezei trotinetelor electrice, pentru controale rapide în trafic.
„Vieți omenești sunt puse în pericol. Este timpul să înțelegem că tehnologia ne poate ajuta să salvăm vieți. România are nevoie de măsuri rapide și eficiente pentru protejarea tuturor participanților la trafic”, au mai transmis sindicaliștii.