Gara CFR Leorda din județul Botoșani ar putea fi inclusă pe Lista monumentelor istorice, după ce Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani a demarat procedurile de clasare pentru protejarea clădirii. Decizia a fost luată săptămâna trecută, în urma anunțului CFR privind demolarea gării și construirea unei noi clădiri în locul acesteia.
Anunțul privind posibila desființare a gării a atras reacția Fundației Pro Patrimonio, organizație specializată în protejarea patrimoniului național, care a solicitat clasarea gării ca monument istoric și s-a declarat dispusă să contribuie la restaurarea acesteia.
Istoria Gării Leorda
Gara Leorda a fost inaugurată la 1 noiembrie 1871, odată cu deschiderea liniei Verești – Botoșani, concesionată de Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care a construit și alte linii importante în zonă. În acea perioadă, în județ au fost deschise trei stații feroviare noi: Leorda, Bucecea și Botoșani.
Arhitectura gării face parte dintr-o serie tipologică romantică, cu influențe medievalizante și neo-gotice, similară cu cea a gărilor din Galiția și de pe ruta Lemberg – Cernăuți – Suceava. Leorda este identică cu gara Bucecea și este singurul nod feroviar al județului Botoșani, acest statut fiindu-i conferit în 1888, când s-a inaugurat linia Leorda – Dorohoi.
Planurile CFR: o gară nouă în locul celei vechi
Compania Națională de Căi Ferate CFR a lansat o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reparații capitale la stația CF Leorda. Proiectul prevede demolarea gării existente și construirea unei noi clădiri care să răspundă cerințelor actuale de siguranță și confort.
Conform caietului de sarcini, noua construcție va include:
- Spații modernizate pentru călători, inclusiv sală de așteptare, spațiu pentru achiziția de bilete și grupuri sanitare.
- Birouri administrative și tehnice (Birou Impiegat de Mișcare, Cameră TTR, Cameră SCB, Cameră baterii).
- Reabilitarea anexelor și amenajarea peronului, parcării și spațiilor verzi.
Durata contractului este de 74 de luni, dintre care 14 luni pentru execuția lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție. Valoarea estimată a proiectului este de 3.224.025 lei.
Demersurile pentru protejarea gării
Dacă procedura de clasare va fi finalizată cu succes, Gara Leorda va fi protejată de lege și nu va mai putea fi demolată, ceea ce ar obliga CFR să găsească soluții pentru restaurarea clădirii existente. Decizia finală privind statutul gării va fi luată în perioada următoare de Ministerul Culturii, pe baza documentației depuse de Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani și Fundația Pro Patrimonio.