Published on 18/03/2025 by Administrator
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în transparență decizională un ordin care impune operatorilor economici obligația de a informa consumatorii cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate. Această măsură vizează creșterea transparenței privind formarea prețurilor și protejarea drepturilor consumatorilor.
Informații detaliate despre adaosul comercial
Conform propunerii ANPC, comercianții vor trebui să afișeze, lângă prețul final al fiecărui produs, adaosul comercial aplicat, raportat la prețul de achiziție de la producător. Această obligație se va aplica atât în magazinele fizice, cât și în cele online. Informațiile vor trebui prezentate clar, utilizând aceleași dimensiuni și culori ale fontului ca și prețul produsului.
„Considerăm că prin acest act normativ consumatorii vor putea lua decizii în cunoștință de cauză, având acces la informații esențiale privind formarea prețurilor. Acest demers este necesar pentru a elimina lipsa de transparență în procesul de stabilire a prețurilor de vânzare”, se arată în documentul ANPC.
Cum va funcționa noua reglementare
Dacă ordinul va fi aprobat și publicat în Monitorul Oficial, comercianții vor avea la dispoziție 30 de zile pentru a implementa modificările. Aceștia vor trebui să afișeze adaosul comercial atât pe etichetele produselor, cât și pe paginile de prezentare din mediul online.
Măsura vine în contextul în care au existat numeroase critici privind diferențele mari dintre prețurile de achiziție ale produselor de la producători și prețurile finale plătite de consumatori. ANPC subliniază că această reglementare nu impune un plafon pentru adaosul comercial, ci doar obligă comercianții să fie transparenți cu privire la acesta.
Amenzi de peste 820.000 de lei pentru nereguli în comerț
Tot luni, ANPC a anunțat că a aplicat sancțiuni în valoare de 820.000 de lei unui număr de 146 de operatori economici, în urma unor controale privind respectarea drepturilor consumatorilor. În urma verificărilor, 17 unități economice au fost închise temporar până la remedierea deficiențelor, iar produse în valoare de peste 28.000 de lei au fost retrase definitiv de la vânzare.
Reprezentanții ANPC reamintesc operatorilor economici obligația de a respecta legislația privind protecția consumatorilor și îi încurajează pe cetățeni să sesizeze orice nereguli prin intermediul site-ului oficial al instituției sau la comisariatele teritoriale.