Românii care dețin mașini vechi și poluante ar putea fi nevoiți să plătească o nouă taxă auto, conform unei propuneri venite din partea industriei auto. Proiectul prevede taxarea proprietarului la înmatricularea unei mașini vechi, precum și creșterea impozitului local în funcție de norma de poluare a vehiculului, informează StirileProTV.
Mihai Bordeanu, director general al Dacia, a explicat că o mașină veche de 20 de ani, cu normă de poluare EURO 2, ar putea fi taxată cu aproximativ 350-400 de euro la achiziție. În plus, impozitul anual ar urma să crească semnificativ, de la aproximativ 160-170 de lei la 1.800-1.900 de lei pentru autovehiculele cu norme de poluare reduse, precum EURO 2 sau EURO 3.
„Noi nu vrem să interzicem deținerea unei mașini vechi, dar considerăm că trebuie să existe o diferențiere clară între un autoturism poluant și unul modern. Astăzi, impozitul se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, însă noi dorim ca, de mâine, să se ia în calcul și norma de poluare”, a declarat Mihai Bordeanu.
Adrian Sandu, secretar general al ACAROM, a subliniat că actualul sistem de taxare este inechitabil: „Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Cel care are mașină nouă, care nu poluează, plătește același impozit ca vecinul său cu un automobil de 10 ani, care umple scara blocului de fum când îl pornește.”
România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu peste 3 milioane de autoturisme mai vechi de 20 de ani și alte 3,7 milioane cu o vechime între 10 și 20 de ani. În comparație, doar aproximativ 300.000 de mașini noi sunt înmatriculate în prezent.
Propuneri similare de taxare a mașinilor poluante există deja în Germania, Franța și Olanda. România a avut, de asemenea, astfel de taxe în trecut, însă acestea au fost anulate în urma deciziilor Curții Europene de Justiție.