ADS
ADS
ADS
Dezbatere națională privind modificările în sistemul de educație
STIRI
Published on 09/02/2025

Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat ferm la valul de critici aduse noilor planuri-cadru pentru liceu, afirmând că mulți dintre opozanți nu au citit proiectul înainte de a-l contesta. Oficialul subliniază că dezbaterea trebuie să fie fundamentată pe argumente, nu pe reacții emoționale, notează StirileProTV.

„Cu critici și înjurături, fără a citi ce vrem să facem, copiii vor merge în continuare la școală, degeaba!”, a declarat ministrul, exprimându-și surprinderea față de opoziția neinformată a unei părți din corpul profesoral.

Pentru a clarifica detaliile proiectului, Ministerul Educației a anunțat un calendar de dezbateri online, la care sunt invitați să participe profesorii de științe, limbi moderne, istorie și geografie – materii care vor suferi modificări în structura orară. Prima întâlnire online este programată pentru marți seară.

Părinții susțin schimbarea, profesorii cer explicații clare

În timp ce unele voci din rândul profesorilor se opun schimbărilor, reprezentanții părinților susțin ideea unei specializări mai clare în ultimii doi ani de liceu.

„Chiar susținem această modificare pentru că este mare nevoie de ea! Și dacă ne tot împiedicăm și rămânem în urmă, o să avem același învățământ de acum 70 de ani! Aceste planuri-cadru pentru liceu sunt un pas înainte curajos”, a declarat Daniel Târnovschi, reprezentant al Federației Părinților FEPAL.

Pe de altă parte, profesorii cer ca schimbările să fie explicate clar, într-un limbaj accesibil.

„Ar trebui să fie foarte bine explicate, într-un limbaj accesibil tuturor persoanelor, pentru că nu doar profesorii sunt implicați, ci și elevii și părinții”, a subliniat Cătălin Ciupală, profesor de matematică.

Cum funcționează sistemul în alte țări europene

În România, liceenii studiază în prezent 15 materii, având un program de 35 de ore săptămânal. În schimb, în alte țări europene, elevii au un program mai flexibil:

  • În Germania, în ultimul an de Gymnasium, elevii se concentrează pe 4-5 materii de bază și 3-4 materii opționale.
  • În Spania, sistemul „Bachillerato” combină discipline obligatorii și opționale.
  • În Franța, Marea Britanie și țările nordice, elevii aleg un număr restrâns de discipline esențiale, permițând o specializare timpurie.

Comparațiile internaționale arată că aceste sisteme sunt mai eficiente, având rezultate mai bune la testele internaționale. Reformele propuse în România urmăresc alinierea la aceste modele, însă rămâne de văzut dacă vor fi implementate cu succes și acceptate de toți actorii implicați în educație.

Comments