Autoritățile au aprobat și publicat noile proceduri privind integrarea persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii, stabilind obligații clare pentru angajatori, ONG-uri și instituțiile responsabile.
Ordinul nr. 28/11/2025, emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025 și reglementează aplicarea prevederilor din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Conform noilor dispoziții, angajatorii care au cel puțin 50 de salariați trebuie să asigure un procent de minimum 4% dintre posturi pentru persoane cu dizabilități. În acest sens, aceștia trebuie să transmită o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale specializate, în termen de 10 zile de la momentul în care devin obligați să angajeze persoane cu dizabilități.
ONG-urile sunt responsabile de informarea persoanelor cu dizabilități despre locurile de muncă disponibile, cerințele posturilor și datele de contact ale angajatorilor și ale agențiilor de ocupare a forței de muncă din zona respectivă.
Ulterior, angajatorii vor stabili procedura de recrutare și selecție a persoanelor cu dizabilități care îndeplinesc cerințele posturilor vacante. De asemenea, aceștia trebuie să comunice posturile disponibile către ANPDPD și agențiile de ocupare a forței de muncă, împreună cu dovada transmiterii solicitărilor către ONG-uri.
O altă obligație impusă angajatorilor este raportarea anuală, până la 31 ianuarie, a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități și a competențelor solicitate la angajare.
Textul integral al Ordinului nr. 28/11/2025, anexele aferente și link-urile către Registrul Național ONG și Registrul furnizorilor acreditați de servicii de ocupare pot fi accesate pe site-ul ANOFM, www.anofm.ro, la secțiunea „Legislație”.