ADS
ADS
ADS
Declarația SAF-T devine obligatorie pentru contribuabilii mici începând cu 1 ianuarie 2025
STIRI
Published on 14/01/2025

Începând cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici sunt obligați să transmită fișierul standard de control fiscal prin depunerea Declarației informative SAF-T D sau D 406. Structura SAF-T include peste 390 de elemente fiscale și contabile obligatorii, ce trebuie raportate de către contribuabilii din România.

Ce este Declarația SAF-T

Fișierul standard de control fiscal SAF-T (Standard Audit File for Tax) este o metodă de trimitere electronică standardizată a informațiilor financiar-contabile de la firme către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Contribuabilii transmit un fișier XML care include detalii despre operațiunile contabile, cum ar fi facturile emise și primite, plățile, încasările, stocurile și alte informații financiare relevante. Această raportare permite ANAF accesul automat și detaliat la activitatea economică a firmelor, reducând necesitatea verificărilor fizice și facilitând descoperirea eventualelor nereguli.

Cine trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025

  1. Contribuabilii mici:
    • Cei care nu au fost încadrați până la 31 decembrie 2021 în categoria marilor sau mijlociilor contribuabili, dar și-au păstrat statutul de contribuabili mici după 1 ianuarie 2022.
    • Contribuabilii nerezidenți înregistrați doar în scop de TVA în România.

Obligația depunerii Declarației informative D406 începe de la 1 ianuarie 2025. În plus, contribuabilii mici vor beneficia de o perioadă de grație pentru depunere: 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua, și așa mai departe, până la 2 luni pentru cea de-a cincea raportare lunară.

  1. Contribuabilii mijlocii:
    • Obligația depunerii a început la 1 ianuarie 2023.
  2. Contribuabilii mari:
    • Obligația depunerii a început la 1 ianuarie 2022 pentru cei încadrați în această categorie.

Categorii suplimentare obligate să depună Declarația SAF-T:

  • Regii autonome și institute de cercetare-dezvoltare;
  • Societăți pe acțiuni, SRL-uri și alte forme juridice specifice;
  • Persoane juridice străine cu sedii permanente și conduceri efective în România;
  • Asociații cu scop patrimonial și fără scop patrimonial;
  • Societăți nerezidente înregistrate în scopuri de TVA.

Ce conține Declarația D406 (SAF-T):

  • Registrul general al tranzacțiilor financiare;
  • Detalii despre încasări și plăți;
  • Inventar și stocuri;
  • Mijloace fixe (proprietăți, echipamente, etc.);
  • TVA și registrul jurnal.

Cum se depune Declarația SAF-T:

  1. Generarea fișierului SAF-T în format XML folosind aplicația informatică a entității.
  2. Verificarea structurii fișierului cu programul „Validator“ oferit de ANAF.
  3. Generarea Declarației D406 în format PDF, cu XML atașat și semnat electronic.

Dacă informațiile transmise sunt greșite sau incomplete, se poate depune o declarație rectificativă, care include datele corecte și cele noi.

Termenul limită pentru raportare:

  • Lunar: pentru contribuabilii cu perioadă fiscală lunară pentru TVA.
  • Trimestrial: pentru contribuabilii cu perioadă fiscală trimestrială sau anuală pentru TVA.
  • Ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.

Declarațiile pentru stocuri se depun în termenul stabilit de organul fiscal, dar nu mai puțin de 30 de zile de la data solicitării.

Cine nu trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025:

  • Persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și familiale (IF);
  • Persoanele fizice care desfășoară activități lucrative;
  • Asociații familiale (ASF), cabinetele individuale de avocat și notari;
  • Cabinetele medicale individuale (CMI);
  • Instituții publice și autorități administrative.

 

 

Comments