După victoria neașteptată a candidatului de extremă dreapta Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidențiale din România, platforma TikTok se află în centrul unei analize la nivel european. Un deputat important din Parlamentul European, Valérie Hayer, lider al grupului Renew Europe, a solicitat marți, 26 noiembrie, ca CEO-ul TikTok să răspundă întrebărilor în fața Parlamentului European cu privire la rolul platformei în campania electorală, în contextul acuzațiilor de dezinformare și utilizare abuzivă a conturilor false.
„România este un semnal de alarmă: radicalizarea și dezinformarea se pot întâmpla oriunde în Europa, cu consecințe grave”, a declarat Hayer, menționând regulamentul european pentru servicii digitale (DSA), care reglementează conținutul online. Potrivit publicației Politico, campania candidatului Călin Georgescu a utilizat intens TikTok, reușind să propulseze un candidat relativ necunoscut pe scena politică, fără sprijinul vreunui partid sau indicii clare în sondaje.
Premierul României, Marcel Ciolacu, a cerut o anchetă privind sursele de finanțare ale campaniei lui Georgescu pe TikTok, afirmând că acestea trebuie verificate. „Este un sistem, nu știu cât de legal este. Sursa de finanțare trebuie urmărită, follow the money”, a subliniat Ciolacu.
Experții locali au indicat un „val de mii de conturi false” utilizate pentru promovarea mesajelor politice, subliniind că TikTok ar fi trebuit să prevină astfel de practici, conform prevederilor DSA. Bogdan Manolea, director executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet din România, a criticat lipsa de reacție a platformei, sugerând că aceasta a avut o „responsabilitate semnificativă” în propagarea conținutului electoral.
Deși publicitatea politică plătită este interzisă pe TikTok, Keith Kiely, coordonator al Observatorului bulgaro-român pentru media digitale, a evidențiat că această regulă a fost „în mare parte ignorată” în contextul alegerilor din România. Cu toate acestea, până în prezent, nu există dovezi care să sugereze implicarea Rusiei sau a altor actori statali în campanie.
Reprezentanții TikTok au respins acuzațiile, declarând că majoritatea candidaților au avut o prezență activă pe platformă și au desfășurat campanii și pe alte canale digitale. Paolo Ganino, purtător de cuvânt al companiei, a precizat că TikTok a implementat un centru electoral pentru furnizarea de informații fiabile și a colaborat cu organizații locale pentru combaterea dezinformării.
TikTok, deținut de compania chineză ByteDance, a fost anterior criticat în Uniunea Europeană pentru presupusa sa influență asupra utilizatorilor, iar în 2023 președintele francez Emmanuel Macron a calificat platforma drept un instrument al „dependenței digitale”. Cu toate acestea, UE nu a impus până acum sancțiuni majore împotriva companiei, noteaza StirileProTV.