Începând cu anul școlar 2024-2025, directorii de școli pot fi demiși și la „propunerea motivată a autorității publice locale”, conform noilor prevederi din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Această modificare introduce o nouă modalitate prin care autoritățile locale pot evalua anual respectarea contractului de management administrativ-financiar, decizia finală de eliberare din funcție aparținând însă inspectoratelor școlare județene (ISJ) sau Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB)notează RomâniaTV.
O altă prevedere cheie din regulament este că directorul poate fi demis „pentru încălcarea cu vinovăție a obligațiilor stabilite prin contractul de management”, respectând procedurile prevăzute de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Modalitățile prin care un director de școală poate fi demis:
-
La propunerea inspectorului școlar general: Aceasta trebuie să fie motivată și aprobată de consiliul de administrație al ISJ/ISMB.
-
La propunerea a două treimi din consiliul de administrație al școlii: Urmată de o evaluare a activității directorului realizată de o comisie de la ISJ/ISMB. Decizia finală aparține consiliului de administrație al inspectoratului școlar.
-
La propunerea consiliului profesoral: Dacă două treimi din membrii acestuia votează secret pentru eliberarea din funcție, este obligatorie realizarea unui audit de către ISJ/ISMB. Rezultatele auditului sunt analizate, iar în funcție de hotărârea consiliului de administrație al ISJ/ISMB, inspectorul școlar general emite decizia de demitere.
-
Pentru încălcarea obligațiilor contractuale: În caz de abateri grave, se poate demara o procedură disciplinară conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
-
La propunerea autorității publice locale: Aceasta poate evalua anual respectarea planului de management administrativ-financiar și propune demiterea, însă hotărârea finală rămâne la ISJ/ISMB.
Aceste noi măsuri sunt menite să asigure o mai mare responsabilitate în gestionarea unităților școlare și să permită o monitorizare mai atentă a performanței directorilor de școli.