În prezent, parlamentarii români dezbat modificări semnificative ale codului rutier, menite să reducă numărul accidentelor de circulație, cu accent pe prevenirea accidentelor cauzate de viteza excesivă. Printre propunerile de modificare se numără interdicția pentru tinerii sub 21 de ani de a conduce mașini cu o putere de peste 100 de cai putere și obligativitatea ca adolescenții să fie însoțiți de un șofer cu experiență atunci când conduc.
În primele șapte luni ale acestui an, în România, au avut loc accidente de circulație soldate cu 148 de decese și peste 300 de răniți grav, majoritatea fiind cauzate de viteza excesivă. În încercarea de a combate această problemă, proiectul de lege în dezbatere vizează nu doar restricționarea puterii motoarelor pentru tineret, dar și creșterea numărului de ore de școală de șoferi și amplificarea controalelor de viteză prin radare suplimentare.
„Tinerii sub 25 de ani sunt responsabili pentru un procent semnificativ din accidentele de circulație. Aceste accidente sunt adesea cauzate de imaturitate și iresponsabilitate, aspecte legate de educație,” a declarat Cătălin Codescu, președintele Asociației pentru Protecția Consumatorilor de Automobile (AVAC).
În contrast, unii cetățeni consideră că soluțiile propuse nu sunt suficiente. „Restricționarea puterii motoarelor nu este soluția ideală. Ar trebui să avem o legislație mai strictă în privința acordării permisului de conducere,” a declarat un român pentru Antena 3 CNN.
Un alt aspect controversat al propunerii este posibilitatea ca tinerii să poată obține permisul de conducere de la vârsta de 17 ani, însă numai dacă sunt însoțiți de o persoană cu cel puțin 10 ani de experiență la volan. „Însoțitorul este esențial în primul an pentru a-i învăța tânărul șofer să gestioneze diverse manevre. Este o măsură utilă, dar trebuie văzut cum va fi implementată,” a adăugat Codescu.
Unii români sugerează alternative pentru responsabilizarea șoferilor, precum creșterea amenzilor, implementarea unor sancțiuni mai severe și amplasarea de camere de supraveghere în intersecții. „Amenzile ar trebui să fie mai mari, așa cum sunt în Occident, și să existe camere de supraveghere care să înregistreze neregulile, cu sancțiuni trimise acasă,” a spus un alt cetățean.
La nivel european, Uniunea Europeană a decis ca, începând din această vară, toate mașinile fabricate în Uniune să fie echipate cu senzori pentru limitarea vitezei, ca parte a eforturilor de reducere a accidentelor de circulație.