Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care reglementează o soluție temporară de prelungire până la 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr.1326/2023. Aceasta hotărâre se referă la stabilirea tarifelor de primă maxime și alte măsuri aplicabile societăților de asigurare ce oferă asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
Actul normativ propus include detalii despre tarifele de primă maxime, contractele vizate, comisioanele de distribuție asociate, clasa bonus/malus aplicabilă, implicațiile pentru Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), despăgubirile pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat și contravențiile și sancțiunile aplicabile. Tarifele de primă maxime sunt stabilite la nivelul celor practicate de fiecare asigurător RCA la 28 februarie 2023, ajustabile cu maximum 6,8%, și valabile pentru trei luni de la intrarea în vigoare a proiectului.
Contractele RCA încheiate după intrarea în vigoare a prelungirii vor fi supuse noilor tarife, iar comisioanele de distribuție vor fi limitate la 8% din prima netă pentru o perioadă de trei luni. Despăgubirile pentru înlocuirea vehiculului avariat se vor calcula în funcție de costul mediu practicat de companiile de rent-a-car și se vor acorda doar dacă vehiculul nu mai poate fi utilizat. Perioada maximă pentru acordarea despăgubirilor este de 30 de zile de la eliberarea autorizației de reparație sau a documentului de intrare în reparație.
Termenul pentru despăgubiri poate fi prelungit cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate. În cazurile de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada dintre constatarea avariilor și oferirea despăgubirii, fără a depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.
Pe piața asigurărilor RCA din România persistă reticența asigurătorilor în a-și asuma riscuri pentru anumite categorii de asigurați, iar concentrarea ridicată a pieței rămâne o vulnerabilitate. La 31 decembrie 2023, din cele 10.333.293 vehicule din parcul național, doar 7.486.349 erau asigurate la 6 iunie 2024.
Între 1 ianuarie 2024 și 2 iunie 2024, au fost prelucrate aproximativ 41.500 cazuri de asigurați cu risc ridicat, dintre care doar 201 au fost preluate voluntar, restul fiind alocate automat asigurătorilor. Această situație evidențiază un dezechilibru între cerere și ofertă și riscul unor creșteri de prețuri după 30 iunie 2024, conform Antena 3 CNN.