Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat importanța sprijinirii autonomiei școlare într-o emisiune recentă difuzată de Prima News. În discuția sa, ministrul a evidențiat că școlile performante din alte țări beneficiază de un nivel înalt de autonomie, ceea ce contribuie semnificativ la eficiența sistemului educațional. Acest sprijin pentru autonomie include posibilitatea ca școlile să devină „școli pilot”, să acceseze granturi pentru proiecte PNRAS și să gestioneze fondurile alocate în funcție de necesitățile specifice comunității școlare.
Ligia Deca a subliniat, de asemenea, importanța introducerii unor indicatori de performanță în contractele directorilor școlari, personalizate în funcție de situația fiecărei unități de învățământ. Acești indicatori ar putea include obiective precum rezultatele elevilor la evaluările naționale, reducerea abandonului școlar sau combaterea bullying-ului, adaptând evaluarea performanței la specificul fiecărei școli.
Ministrul a evidențiat că, în cadrul noului cadru legal al Educației, se lucrează la profesionalizarea managementului și leadershipului școlar prin diverse proiecte finanțate inclusiv din PNRR. Aceste inițiative vizează atât formarea cadrelor didactice, cât și crearea unor instrumente eficiente de monitorizare și evaluare a calității educației, menite să reducă birocrația și să sprijine dezvoltarea autonomiei școlare.
De asemenea, Ligia Deca a subliniat importanța implicării consiliilor de administrație, care ar trebui să includă profesioniști din diverse domenii pentru a susține direcții inovatoare în educație. În final, ministrul a remarcat că directorii școlari sunt sub presiune și au nevoie de sprijin pentru a îndeplini eficient rolurile lor complexe, iar acest sprijin ar trebui să fie parte integrantă a reformelor educaționale în România.