Senatul a adoptat, luni, un proiect de lege care permite autorităților să notifice cetățenii despre expirarea cărții de identitate, pașaportului sau carnetului de conducere. Proiectul va fi supus votului în Camera Deputaților, care este forul decizional.
Conform propunerii legislative, autoritățile competente vor trimite notificări cetățenilor prin SMS sau e-mail cu 90 sau 180 de zile înainte de expirarea fiecărui document. În cazul în care autoritățile nu dețin datele de contact ale cetățenilor, notificarea va fi realizată prin intermediul poștei.
Raoul Trifan, inițiatorul proiectului și membru al comisiei de IT din Senat, a subliniat importanța acestei măsuri pentru procesul de digitalizare al administrației. Acesta a declarat că notificările vor ajuta cetățenii să aibă actele în regulă și vor permite statului să-și actualizeze bazele de date, menținând evidența populației la zi.
"Statul trebuie să facă tot ce-i stă în putință să ușureze interacțiunile birocratice dintre instituții și cetățean. Tehnologia există, bazele de date există, singurul lucru care pare să lipsească este voința de a pune tehnologia să lucreze în folosul oamenilor. O notificare cu 3 sau 6 luni înainte de expirare îi ajută pe cetățeni să evite situațiile de ieșire din legalitate și permite statului să-și actualizeze datele", a spus senatorul USR Raoul Trifan.
Notificarea anticipată va reaminti cetățenilor să-și reînnoiască documentele și le va permite să se programeze din timp, evitând cozile interminabile la ghișee. De asemenea, măsura va permite statului să-și gestioneze mai eficient resursele și să ofere servicii îmbunătățite.
Raoul Trifan a menționat în expunerea de motive că, în Republica Moldova, cetățenii primesc astfel de notificări prin intermediul platformei guvernamentale MNotify.
Proiectul legislativ USR a fost susținut de 99 de senatori, iar unul s-a abținut. Inițiativa va merge acum la Camera Deputaților pentru dezbateri și vot final.