Produsele marcă proprie sunt din ce în ce mai frecvente în magazine și recent și în farmacii, extinzându-se de la alimente și produse de îngrijire la produse de curățenie, mâncare pentru animale și chiar medicamente. Conform cercetărilor de piață, românii alocă un sfert din valoarea unui coș de cumpărături acestor produse, care sunt în medie cu 30% mai ieftine, informează stirileprotv.ro.
Inițial percepute ca o alternativă mai accesibilă, produsele marcă proprie au câștigat încrederea consumatorilor datorită calității lor. Romina Ardelean, reprezentantul unei companii de cercetări de piață, a declarat: „În acest moment, din bugetul cumpărătorilor, în medie, se alocă o sumă din ce în ce mai mare pentru mărcile private. Avem cumpărători care alocă până la 35% și peste din bugetul lor pentru mărcile private.”
Clienții pot găsi o varietate de produse marcă proprie, de la alimente de bază precum carne, pâine și lactate, până la produse premium, detergenți, cosmetice și produse pentru animale. Dan Butler, reprezentantul unei companii britanice de cercetare de piață, a explicat: „Se încadrează în tendințele actuale și au produse bazate pe plante, mâncare bio, sănătoasă, produse bazate pe proteine.”
Multe dintre aceste produse sunt fabricate în România, contribuind la economiile locale. De exemplu, aproape jumătate din producția unei fabrici de prelucrare a arahidelor din Alba ajunge în supermarketuri sub denumirea de marcă proprie. Marius Tuțu, reprezentantul unei fabrici de produse de panificație, a subliniat importanța acestor produse: „Volumele se fac din marcă proprie și atunci echilibrează cumva necesarul fabricii de a funcționa la capacitate de 100%. Îți scad cheltuielile fixe cu impact per bucată produs.”
Discounterii și hypermarketurile conduc în vânzările de produse marcă proprie, cu peste 60% și, respectiv, 16% din pondere. Comerțul non-alimentar, inclusiv farmaciile, se concentrează tot mai mult pe aceste produse. Andreea Rogojanu, reprezentantul unei fabrici de produse de igienă, a evidențiat trendul în creștere în farmacii: „Șervețelele de bebeluși se dezvoltă foarte bine pe partea de farmacii. Trendul este în creștere, volumele sunt diferite față de supermarketuri. La farmacii se pune accent și mai mare să fie eco, mai sustenabile produsele.”
Prețul redus al produselor marcă proprie are trei explicații principale: magazinele nu mai investesc în marketing, ambalajele sunt mai simple și costurile de producție sunt mai mici datorită fabricării în România.