Imaginează-ți că ți se face rău și ambulanța care vine să te ia de acasă arată așa cum poate să arate o mașină care a parcurs peste un milion de kilometri. Te urci? Cei mai mulți, desigur, o fac. Când durerile nu-ți dau pace, rugina care mănâncă de vie caroseria ambulanței sau căptușeala jerpelită a tărgii pe care ești pus devin detalii. Strângi din dinți și speri nu doar să te faci bine, ci și să ajungi cu bine la spital.
Sute de români aflați în agonie sunt preluați zilnic de astfel ambulanțe, scrie Europa Liberă România. Mașini care ar fi trebuit să zacă demult într-un cimitir auto, însă care sunt folosite în continuare pentru unul dintre cele mai importante servicii pe care un stat îl poate oferi cetățenilor săi: transportul, de urgență, la un spital.
Situația parcului auto al serviciilor de ambulanță din România este dezastruoasă și riscă să devină critică, spun cei din sistem. Ei avertizează că, în câteva luni, vor fi județe în care ambulanțele nu vor mai putea, pur și simplu, să ajungă la bolnavi.
Jumătate din toate ambulanțele țării sunt mai vechi de un deceniu și ar trebui casate, reiese dintr-o analiză a Europei Libere. Aproape în fiecare județ circulă încă autospeciale care au bătut milionul de kilometri pe drumurile ciuruite ale țării. Alte câteva sute se îndreaptă spre acest jalon.
S-a ajuns în situația absurdă ca pentru reparația lunară a unor ambulanțe cheltuielile să fie mai mari decât rata lunară pentru o mașină nouă.
Aceasta este radiografia unui pacient bolnav – Serviciul de Ambulanță. Pentru diagnostic, redăm mesajul primit de la un asistent medical din Botoșani: „Sunt varză mașinile!”
„Sunt varză mașinile”
în toate județele țării parcul auto al serviciilor de ambulanță este învechit și afectează activitatea serviciului de urgență. Excepție este Bucureștiul, care a primit în comodat autospeciale achiziționate de Primărie.
De la Botoșani, asistentul medical Cristi Calimandriuc descrie plastic situația parcului auto al Ambulanței: „Efectiv, îs varză mașinile”. Ambulanțierul spune că 21 de mașini ar trebui casate, pentru că au peste 600.000 de kilometri la bord.
„Dar nu avem cum [să le casăm] pentru că, după aceea, nu am mai avem cu ce lucra”, spune asistentul Calimandriuc.
„Nu rămânem în drum pentru că avem grijă să le punem la punct înainte de misiune, dar le cârpim cât de mult se poate. Este o nevoie acută de ambulanțe”, completează asistentul.
„Tot auzim exemplul ambulanțelor cu un milion de kilometri. Păi, asta nu mai e știre pentru noi, ne-am obișnuit deja cu astfel de rulaje.”
Situația la nivel național
La finele anului trecut, serviciile de ambulanță județene din România împărțeau în jur de 2.600 de autospeciale. Jumătate din acestea, adică 1.352, erau, în decembrie 2022, mai vechi de zece ani. Alte 410 aveau între șase și zece ani vechime și doar 937 erau mai tinere de șase ani.
Conform legii, o ambulanță se casează atunci când vechimea ei depășește cinci ani sau kilometrajul de 300.000 de kilometri. Două treimi din ambulanțele din țară, așadar, ar trebui casate. Date la fier vechi, pentru piese, sau folosite în programe de tip „Rabla”.
„Având în vedere situația economică a țării, înțelegem că este imposibil să fie schimbate toate cele care îndeplinesc norma de casare. Însă măcar acestea care au peste un milion de kilometri...”, spune doctorul Adrian Săraru, de la SAJ Botoșani.
În lipsa unor investiții urgente în parcul auto al serviciilor de ambulanță, există riscul ca, în anumite județe, activitatea ambulanțierilor să intre în blocaj, spune pentru Europa Liberă Gheorghe Chiș, președintele Federației Sindicale „Ambulanță”, care reprezintă interesele celor peste 12.000 de angajați ai serviciilor de ambulanță din țară.